­čôŻ─░SYAN VE DEVR─░M F─░LMLER─░

┬á Sinema, k─▒sa say─▒labilecek tarihi boyunca her zaman d├Ânemin zihniyeti ve siyaseti ile i├ž i├že olmu┼čtur. Efsane y├Ânetmen Eisenstein’in s├Âyledi─či gibi: “Her film politiktir. Eninde sonunda ya kurulu d├╝zene hizmet eder ya da ona kar┼č─▒ ├ž─▒kar. ─░lk bak─▒┼čta apolitik gibi g├Âr├╝nen filmler suya sabuna dokunmad─▒klar─▒ i├žin d├╝zenin i┼čine yarar ve bu anlamda politik sonu├žlar do─čururlar.” D├╝zene hizmet eden filmlerin ├žoklu─čundan m─▒d─▒r bilinmez ama neredeyse t├╝m sinema ├ževrelerinde, toplum i├žindeki yanl─▒┼čl─▒klar─▒ ve ├žarp─▒kl─▒klar─▒ g├Âsteren filmler di─čerlerinden daha ├Ânemli say─▒l─▒yor. Nispeten daha anlaml─▒ olan bu yap─▒mlar, ister arka planda ister temel anlat─▒da olsun, vermek istedikleri mesaj─▒ izleyiciye ula┼čt─▒rmay─▒ mutlaka ba┼čar─▒yorlar.
┬á Olu┼čturdu─čum listede i┼čte bu suya sabuna dokunan ve kurulu d├╝zene kar┼č─▒ ├ž─▒kan filmleri bir araya toplamaya ├žal─▒┼čt─▒m. Eksiklikler mutlaka olacakt─▒r, en nihayetinde yukar─▒da da dedi─či gibi her film politiktir ve hepsini buraya s─▒─čd─▒rmak imkans─▒z.

­čÄ×POTEMK─░N ZIRHLISI

tsbsawzklj4v0midrjiaoorhnql
Bronenosets Potyomkin (1925) Y├Ân: Sergei M. Eisenstein
┬á ├ço─ču otoriteye g├Âre sineman─▒n ba┼člang─▒c─▒ say─▒lan bu yap─▒m, ├çarl─▒k Rusyas─▒’n─▒n
y─▒k─▒lmas─▒ndan sonra Sovyet h├╝k├╝metinin propaganda niteli─činde bir film sipari┼č etmesiyle ortaya ├ž─▒km─▒┼č. Fakat i├žeri─činin yan─▒nda, sinematografisi ile de devrim niteli─činde bir efsane haline gelmi┼č.
Otoritenin halk kar┼č─▒s─▒ndaki duyars─▒zl─▒─č─▒n─▒ ve kulland─▒─č─▒ orant─▒s─▒z g├╝c├╝ olduk├ža g├╝zel yans─▒tan film Potemkin Z─▒rhl─▒s─▒ ─░syan─▒’n─▒ da t├╝m d├╝nyaya duyuruyor. Ayr─▒ca Rus halk─▒n─▒n┬áya┼čad─▒─č─▒ zorluklar─▒ ve i├žlerinde biriken ├Âfkeyi de hissettirmeyi ba┼čar─▒yor.

­čÄ×CEZAY─░R SAVA┼×I

the-battle-of-algiers-movie-wallpapers-9
La Battaglia di Algeri (1966) Y├Ân: Gillo Pontecorvo
┬á Y├Ânetmenin az say─▒daki kurmaca filmlerinden biri olan Cezayir Sava┼č─▒, kurmaca olmas─▒na ra─čmen belgesel gibi izlenilebilen ve izlerken de siyasi ├ž─▒kar─▒mlar yapt─▒ran bir yap─▒m. Ayn─▒ zamanda siyasi sineman─▒n da en ├╝nl├╝ filmleri aras─▒nda say─▒l─▒yor.
┬á Devrimi t├╝m Cezayir halk─▒ ├╝zerinden anlatan film, diktat├Ârl├╝─č├╝n mutlaka d├╝┼čece─čini ve┬ádemokratik halklar taraf─▒ndan her zaman yenilece─čini g├Âstermeye ├žal─▒┼č─▒yor.

­čÄ×KIZGIN FIRINLARIN SAAT─░

poster_the_hour_of_the_furnaces
La Hora De Los Hornos (1968) Y├Ân: Fernando E. Solanas, Octavio Getino
┬á 260 dakikal─▒k 3 b├Âl├╝mden olu┼čan ve makale-film olarak nitelendirilen yap─▒m, bu t├╝r├╝n┬áArjantin’de ilk denemesidir. Amerikan emperyalizmine ve Arjantin’deki kurtulu┼č sorununa odaklanan yap─▒m, ayn─▒ zamanda su├ž ortaklar─▒n─▒, masumlar─▒ ve seyircileri kabul etmeyen antiemperyalist bir harekettir.
┬á “Bize ├Â─črettikleri tarih d├╝zmece, inand─▒rd─▒klar─▒ zenginlik yalan, yayd─▒klar─▒ ekonomik┬ád├╝┼č├╝nceler sahte, kitaplarda ilan ettikleri ├Âzg├╝rl├╝k ger├žek d─▒┼č─▒, bu y├╝zden ilk┬áhareket/s├Âz├╝m├╝z ├Âzg├╝rl├╝k.”

­čÄ×E─×ER

critique-if-anderson1
If (1968) Y├Ân: Lindsay Anderson
┬á ├ť├ž ├Â─črencinin, ├Â─čretmenlerden ve ├╝st s─▒n─▒ftakilerden g├Ârd├╝kleri bask─▒lar─▒ anlatan yap─▒m, d├Ânemim ─░ngiliz e─čitim sistemini son derece sert bir ┼čekilde ele┼čtiriyor. Ayr─▒ca bask─▒c─▒ e─čitim sistemini ve k├Âlele┼čen ├Â─črenciyi de g├Âzler ├Ân├╝ne seriyor.
┬á Bu yap─▒mdaki performans─▒ ile y├Ânetmen Kubrick’in dikkatini ├žeken Malcolm McDowell,┬ásinemada olay yaratan A Clockwork Orange filminin kadrosuna dahil edilmi┼č.

­čÄ×─░SYAN

MV5BZGMwYzU0N2UtOTFkZC00ODMzLTg1OGItMzY5ZjVkNjBmMzU2XkEyXkFqcGdeQXVyNjUwNzk3NDc@._V1_
Queimada (1969) Y├Ân: Gillo Pontecorvo
┬á Yine bir Pontecorvo yap─▒m─▒ olan film, s├Âm├╝rgecilik ile emperyalizm aras─▒ndaki ge├ži┼č┬ás├╝recinde k├Âlelerin ayaklanmas─▒n─▒ anlat─▒yor. Y├Ânetmen burada Cezayir Sava┼č─▒’ndan farkl─▒ olarak devrimi t├╝m halk─▒n ├╝zerinden de─čil, bir ana karakter ├╝zerinden anlat─▒yor.
┬á S├Âm├╝r├╝y├╝ ve kapitalizmi a├ž─▒k├ža yans─▒tan film ayn─▒ zamanda isyan─▒n g├╝c├╝n├╝ de g├Âzler┬á├Ân├╝ne seriyor. Ayr─▒ca yap─▒m─▒n ba┼čar─▒s─▒n─▒n bir di─čer kayna─č─▒ da Marlon Brando’nun harika oyunculu─ču.

­čÄ×DEVR─░MDEN ├ľNCE

critique-prima-della-rivoluzione-bertolucci
Prima Della Rivoluzione (1964) Y├Ân: Bernardo Bertolucci
┬á Bertolucci’nin uluslaras─▒ anlamda ilgi ├žeken ilk filmi olan Devrimden ├ľnce, tipik bir┬áburjuva ailesinin o─člunun, sosyalizm ile tan─▒┼čmas─▒n─▒ ve hayat─▒n─▒n de─či┼čmesini irdeliyor.┬áBunun yan─▒nda da d├Ânemin politikas─▒n─▒ ve marksizmin ├╝zerindeki etkisini de g├Âstermeye ├žal─▒┼č─▒yor.
┬á Ayr─▒ca ensest ili┼čkiye de yer vererek muhafazakarl─▒─č─▒ ve tabular─▒ da inceleyen film
y├Ânetmenin 21 ya┼č─▒nda olmas─▒yla da ilgi ├žekiyor.

­čÄ×PAR─░S, 1871

editors-pick-la-commune-paris-1871
La commune (2000) Y├Ân: Peter Watkins
┬á Paris’in d─▒┼č─▒nda terkedilmi┼č bir fabrikada 13 g├╝nde ├žekilen ve olduk├ža ba┼čar─▒l─▒, bir o kadar da uzun olan be┼čgesel. Neredeyse 6 saat boyunca tart─▒┼čmalarla birlikte kom├╝n├╝ izlemiyor adeta ya┼č─▒yorsunuz.
┬á Y├Ânetmenin zekice oynamalar─▒ sayesinde zamansal alg─▒y─▒ etkileyen film, ge├žmi┼či, ┼čimdiyi ve ikisinin etkile┼čimini d├╝┼č├╝nme olana─č─▒ sa─čl─▒yor.

­čÄ×├ťLKE VE ├ľZG├ťRL├ťK

916wthppwrl-_sl1500_
Land and Freedom (1995) Y├Ân: Ken Loach
┬á Liverpool’dan ├ž─▒k─▒p ─░spanya’ya sava┼čmaya giden gen├ž bir kom├╝nistin ya┼čad─▒klar─▒n─▒ anlatan film, asl─▒nda bu sava┼č─▒n k├╝resel oldu─čunu ve uluslararas─▒ ili┼čkilerin bunun ├╝zerindeki rol├╝n├╝ anlat─▒yor.
┬á ─░deolojik ├želi┼čkileri olduk├ža iyi yans─▒tan yap─▒m, fa┼čist politikalar, ulus milliyet├žili─či ve┬áStalinizm politikalar─▒ kar┼č─▒s─▒nda devrimcilerin duru┼čunu da g├Âzler ├Ân├╝ne seriyor.

­čÄ×PERSEPOL─░S

persepolis1
Persepolis (2007) Y├Ân: Marjane Satrapi
┬á 2007 yap─▒m─▒ olan bu animasyon filmi, ─░ran islam devrimi ile ya┼čananlar─▒ Merjane adl─▒ 9┬áya┼č─▒ndaki bir k─▒z─▒n g├Âz├╝nden anlat─▒yor. ─░slamc─▒ kesimin g├╝c├╝ ele ge├žirmesi ile ki┼čisel haklar─▒n s─▒n─▒rlanmas─▒, muhaliflerin susturulmas─▒ ve kad─▒nlara yap─▒lan t├╝rl├╝ ├Âtekile┼čtirmeler ile itibars─▒zla┼čt─▒r─▒lmalar─▒n─▒ a─č─▒r bir ┼čekilde i┼čliyor.
┬á Persepolis, buradaki filmlerden farkl─▒ olarak devrimin getirdiklerini de─čil g├Ât├╝rd├╝klerini anlatmaya ├žal─▒┼čmas─▒ a├ž─▒s─▒ndan olduk├ža farkl─▒ bir yerdedir.

­čÄ×V FOR VENDETTA

21-63444
V for Vendetta (2005) Y├Ân: James McTeigue
┬á Devrim filmi denilince 2000 sonras─▒ sineman─▒n belki de en ├Ânemli yap─▒m─▒ olan V For┬áVendetta, distopik bir gelecekte ge├žiyor ve sistemin sonucu olarak ortaya ├ž─▒kan tek bir┬áadam─▒n halk devrimini ba┼člatmas─▒n─▒ anlat─▒yor.
┬á Barut komplosuna kar─▒┼čan Guy Fawkes ile kendini ├Âzde┼čle┼čtiren ba┼č karakter, ge├žmi┼č ile gelece─čin bir etkile┼čimini yaratarak bug├╝n├╝ d├╝┼č├╝nmeye itiyor seyirciyi.

ÔçĺListeye S─▒─čmayan Di─čer Yap─▒mlar

*A├žl─▒k / Hunger (2008) Y├Ân: Steve McQueen
*Kanl─▒ Pazar / Bloody Sunday (2002) Y├Ân: Paul Greengrass
*Gandhi (1982) Y├Ân: Richard Attenborough
*Asi Gen├žlik / Rebel Without a Cause (1955) Y├Ân: Nicholas Ray
*B─▒rak G├╝ne┼č ─░├žeri Girsin / Hair (1979) Y├Ân: Milos Forman
*DANTON / (1983) Y├Ân: Andrzej Wajda
*ANA / Mat (1926) Y├Ân: Pudovkin
*D├Âv├╝┼č Kul├╝b├╝ / Fight Club (1999) Y├Ân: David Fincher
*Cesur Y├╝rek / Braveheart (1995) Y├Ân: Mel Gibson

dvd_v

Bir Cevap Yaz─▒n

A┼ča─č─▒ya bilgilerinizi girin veya oturum a├žmak i├žin bir simgeye t─▒klay─▒n:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesab─▒n─▒z─▒ kullanarak yorum yap─▒yorsunuz. ├ç─▒k─▒┼č  Yap /  De─či┼čtir )

Google+ foto─čraf─▒

Google+ hesab─▒n─▒z─▒ kullanarak yorum yap─▒yorsunuz. ├ç─▒k─▒┼č  Yap /  De─či┼čtir )

Twitter resmi

Twitter hesab─▒n─▒z─▒ kullanarak yorum yap─▒yorsunuz. ├ç─▒k─▒┼č  Yap /  De─či┼čtir )

Facebook foto─čraf─▒

Facebook hesab─▒n─▒z─▒ kullanarak yorum yap─▒yorsunuz. ├ç─▒k─▒┼č  Yap /  De─či┼čtir )

w

Connecting to %s